Advertisement

नेपाली कथामा एउटा प्रयोग : दुखान्त कथा – “साधु”

0 262

Advertisement

:: साधु ::

बच्चुराम वाग्ले

२९ पुष, काठमाडाैं ।


साधु – आधा रातको समयमा तपाईं खोलातिर जानुको कारण के हुन सक्छ ?

कृष्णचन्द्रले रिसाउँदै जवाफ दिए – तपाईं त आत्मज्ञानी हुनुहुन्छ । तपाईं स्वयं जान्नुहोस् ।

साधु – आत्मज्ञानी त होइन, केवल भिक्षुक हुँ । यस समय म तपाईंलाई त्यता जान भने दिन्न ।

कृष्णचन्द्र – तपाईं आफ्नो बाटो लाग्नुहोस् । मेरो काममा विघ्न हाल्ने तपाईंलाई केही अधिकार छैन ।

साधु – अधिकार नभएको भए म भिक्षुक तपाईंलाई रोक्ने पनि थिइन । तपाईं मलाई चिन्नुहुन्न, तर म तपाईंको धर्मपुत्र हुँ, मेरो नाम गजाधर पाण्डे हो ।

कृष्णचन्द्र – ओहो! तपाईं गजाधर पाण्डे हो ? तपाईंले यो भेष कहिलेदेखि धारण गर्नु भयो ? तपाईं सँग भेट गर्ने मेरो उट्कट अभिलाषा थियो । म तपाईंलाई धेरै सवाल गर्न चाहन्थें ।

गजाधर – मेरो आश्रम गंगातटको एक वृक्षको फेदमा छ । जाऔं, त्यहाँ थोरै विश्राम गर्नुहोस् । म मेरा सारा बृत्तान्त तपाईंलाई भनिदिन्छु ।

यात्रामा दुबै जनाको बीचमा केही वार्ता भएन । दुबै जना मौन थिए । केही समयमा उनिहरू त्यो वृक्ष समीप पुगे, जहाँ एक अगेनु, पानीले भरिएको एक ठूलो गाग्रो अर्थात् घ्याम्पो थियो । भूमिमा एक मृगचर्म बिछाइएको, एक कमण्डलु र केही पुस्तकको ठेली पनि राखिएको थियो ।

कृष्णचन्द्र अगेनु छेउमा बसेर आगो ताप्दै बोले, – तपाईं साधु नै हुनु भएछ, सत्य बोल्नुहोला, सुमनको यस्तो कुप्रवृत्ती कसरी हुन गयो?

गजाधर अग्निको प्रकाशमा कृष्णचन्द्रको अनुहार मर्मभेदी दृष्टिले हेरिरहेको थियो । उसले उनको अनुहारमा आफ्नो हृदयका समस्त चित्र कोरिएको पायो । उ अब गजाधर थिएन । सत्सँग र विरक्तिले उसको ज्ञानलाई विकशित गरी दिएको थियो । उ त्यो घटनाका बारेमा जती सोच्दथ्यो उती नै उसलाई पश्चाताप हुन्थ्यो । त्यसप्रकार अनुतप्त भएर उसको हृदय सुमनका बारेमा धेरै उदार भएको थियो । कहिले कहीं उसलाई यस्तो लाग्थ्यो कि गएर उसको चरणमा शिर राखिदिउँ ।

गजाधरले भने, – यसको कारण मैले गरेको अन्याय थियो । यो सबै मेरो निर्दयता र अमानवीय व्यवहारको फल हो । उनी सर्वगुण सम्पन्ना थिइन् । उनी बडाघरको स्वामिनी बन्ने योग्य थिइन् । म जस्तो दुष्ट, दुराचारी मनुष्य उनको योग्य थिइन । त्यो समय यो मेरो स्थुल दृष्टिले उसको गुणहरूलाई देखेन । कुनै कष्ट बाँकी थिएन जुन उसले झेल्न नपरोस् । तर, उसले कहिले पनि चित्त दुखाइन । उ मेरो आदर गर्दथी । तर मलाई लाग्दथ्यो, उ मलाई नाटक देखाइरहेकी छे । उसको सन्तोष, उसको भक्ती, उसको गाम्भिर्यता मैले बुझ्न सकिन । मलाई लाग्दथ्यो कि उ मसँग कुनै छल गरिरहेकी छ । यदि उ मसँग सानो सानो कुरामा बाझाबाझ गर्दथी, घुर्की देखाउने गर्दथी भने म सम्झन्थे कि मलाई विश्वास हुन्थ्यो । उसको उच्च आदर्श नै मेरो अविश्वासको करण भयो । म उसको सतित्वमाथि नै सन्देह गर्न लागें । अन्त्यमा यो दशा भयो कि एक रात उसले एक सहेलीको घरमा बसेकी कारणले मैले उसलाई घरबाट निकाली दिएं ।

कृष्णचन्द्रले बीचैमा रोकेर, – तिम्रो बुद्धि त्यस समय कहाँ गएको थियो ? तिमीलाई अलिकति पनि उनको बारेमा ध्यान गएन कि तिम्रो निर्दयताले यती ठूलो कुललाई कलंकीत गर्यो ।

गजाधरले भने, – महाराज ! अब म के भनौ? मलाई के भयो? मैले पुन: उनको जानकारी पनि लिइन । तर, उनको अन्त:करण शुध्द थियो । पापाचरणसँग उनको घ्रिणा थियो । अब उ विधवाश्रममा बस्न लागेकी हुँदा सबैजना उसँग प्रसन्न छन् । उसको धर्मनिष्टा देख्नेहरू चकित हुन्छन् ।

गजाधरको कुरो सुनेर कृष्णचन्द्रको हृदय सुमनको निम्ति केही शान्त भयो । तर, जति यतातरफ शान्त थियो अर्कोतरफ कठोर भयो । जसरी साधारण गतिले बगिरहेको जलधार रोकिएर अर्कोतरफ वेगले वहन सुरु गर्दछ । उनले गजाधरलाई राता राता आँखाले हिरे, जसरी भोको सिंहले आफ्नो सिकारलाई हेर्दछ । उनलाई निश्चय भयो कि यही मनुष्य हो जसले उनको कुललाई कलंकित गर्यो । त्यती मात्र कहाँ हो र? उसले सुमनको साथमा पनि अन्याय गरेको थियो । उनलाई नाना प्रकारका दु:ख कष्ट दियो । के म उसलाई त्यत्तिकइ छोड्न सक्थें । जो उनी आफ्नो दुष्क्रित्य प्रति लज्जित छन् । तर, उसले ती कुरा मलाई किन भनिरहेको छ । शायद, उ सम्झदो हो कि म उसलाई केही पनि गर्न सक्दिन । हुन सक्छ, नत्र भने मेरो समुन्ने उ आफ्नो कसुर बेली विस्तार लगाएर निर्भयताका साथ किन स्वीकार गरोस् ।

कृष्णचन्द्रले गजाधरको मनोभावनालाई बुझ्न सकेनन् । उनले केही क्षणलाई आगोमा नियालिरहे, फेरी कठोर स्वरमा कड्किएर भने, गजाधर ! तैले मेरो कुललाई भासिस् । तैंले मलाई कहीं पनि मुख देखाउन लायक राखिनस् । तैंले मेरी स्त्रीसन्तानलाई मारिदिस्, उनको सत्यानाश गरिदिस्, त्यती गरिसकेर पनि फेरी मेरो सामुन्ने यसरी बसेको छस् कि कुनै महात्मा बसेको होस् । तैंले त एक डाडु तातो पानी खन्याएर मर्नु पर्ने थियो ।

साधु

गजाधर जमिन कोतरिरहेको थियो, उसले कृष्णचन्द्रको मुखतिर हेर्न सकेको थिएन ।

कृष्णचन्द्रले भने, – त दरिद्र थिस्, त्यसमा तेरो कुनै दोष थिएन, तैंले आफ्नो पत्निलाई यथेष्ठ भरणपोषण गर्न सकिनस्, त्यसमा तेरो कुनै दोष रहेन । तैंले उसको मनोभावनालाई बुझ्न सकिनस्, उसको सद्विचारपूर्ण मर्म तलाई सुझेन, त्यसका लागि पनि तँ दोषी भईनस् । तेरो अपराध के हो भने उसलाई घरबाट किन निकाला गरिस् ? तैले उसलाई किन मारिनस् । तलाई यदि उसको पतिव्रता माथि सन्देह थियो भने, तैले उसको शिर गिड्ने काम किन नगरेको ? र तँलाई त्यती काम गर्न साहस नआएको हो भने तैले खुद स्वयम् प्राण त्याग किन मरिनस् ? किन विष खाइनस् । यदि तैंले उसको जीवन अन्त्य गरिदिएको भए, उसको यो दुर्दशा हुने थिएन, मेरो कुलमा यो कलंक लाग्ने पनि थिएन । फेरी त भन्लास् म एक पुरुष हुँ । तेरो यही कायरताका लागि, यही निर्लज्जाका लागि धिक्कार छ । जो पुरुष यती नीच छ कि आफ्नो स्त्रीलाई अर्कासँग प्रेमालाप गर्दै रहेको देखेर पनि उसको अन्तर्मन विच्छिप्त हुँदैन भने उसलाई पशु भन्दा पनि गये गुज्रेको भनिन्छ ।

गजाधरलाई लाग्यो कि उसले सुमनलाई घरबाट निकालबास गरेको स्वीकारोक्तिले ब्रह्मपासमा फसेको महसुश भयो । उ मन मनै पछुतो गर्न लाग्यो कि उदारताको धुनमा म यती असावधान किन भएँ । तिरस्कारको मात्रा पनि उसको आशा भन्दा अधिक भयो । उसले सम्झेको नै थिएन कि तिरस्कारले यो रूप धारण गर्ने छ र त्यसले उसको हृदयमा त्यती ठूलो आघात पुर्याउने छ । अनुतप्त हृदय त्यो तिरस्कार चाहन्छ, जहाँ सहानुभुती र सहृदयता होस्, त्यो नहोस् कि जहाँ अपमानसूचक र क्रुरतापूर्ण होस् । पाकेको पिलो वा फोका पनि निचोरिएर खिल सहित निस्केको राम्रो । त्यहाँ खत रहन्छ तर, खिल निकाले पश्चात पिलोको पीडा हराउँदै जान्छ । गजाधरले आफ्नो कृयाकलाप प्रति पश्चाताप गर्दै पछुतायो । उसको मन उसको पूर्वक्रित्य प्रति समर्थन गर्नका लागि अधिर हुन लाग्यो ।

कृष्णचन्द्रले गजाधरलाई भने, – तैंले उसलाई किन मारिनस् ?

गजाधरले गम्भिर स्वरमा जवाफ दियो, – मेरो हृदय त्यती कठोर थिएन ।

कृष्णचन्द्रले कड्किएर सोधे, – अनि, घरबाट किन निकालिस् ?

गजाधर – मेरो मनमा त्यसबेला केवल उसको पिण्ड कसरी छुटाउने भन्ने प्रश्न मात्र खड्किएको थियो ।

कृष्णचन्द्र – किन विष पिनस् त?

गजाधर केही हड्बड साथ – मैले व्यर्थमा किन मर्नु ?

कृष्णचन्द्र – व्यर्थमा मर्नु भनेको व्यर्थमा जीउनु भन्दा उत्तम हो ।

गजाधर – तपाईं मेरो जीवनलाई व्यर्थको भन्न सक्नु हुन्न । तपाईंलाई उमानाथले नभन्नुभएको होला, तर, मेरो यही याचना-व्रित्तिले वहाँलाई शान्ताको विवाहका लागि पन्ध्रशय रुपया दिएको छु र यसै समय पनि उनैका साथमा यो एकहजार रुपया लिएर जाँदै छु कि जसले उनले अन्त कतै विवाह गरिदिउन् ।

यती भनेर गजाधर चुप भए । उसले अनुभव गर्यो कि त्यो कुराको वयान गरेर उसले आफ्नो भलाद्मी पनको परिचय दिए । उसले सङ्कोचले आफ्नो शिर झुकाइदिए ।

कृष्णचन्द्रले सन्दिग्ध स्वरमा भने – उनले यो बिषयमा मसँग केही पनि भनेका छैनन् ।

गजाधर – यो त्यती ठूलो कुरो पनि भएन जुन तपाईंलाई भन्नु परोस् । मैले प्रसङ्गवश भनिदिएको हुँ । मलाई माफ गर्नुहोस् । मेरो अभिप्राय मात्र यति हो कि आत्मघात गरेर म संसारको कुनै उपकार गर्न सक्दिनथिए । यो उपक्रमले मेरो आफ्नो जीवनलाई उज्ज्वल बनाउन मलाई वाध्य गर्यो । सुसुप्त आत्मालाई जगाउनका लागि हाम्रा गल्तिहरू एक प्रकारको दैविक यन्त्रणा हुन्, जो हामीलाई सधैंका लागि सतर्क गरिरहन्छन् । शिक्षा, उपदेश, सत्सँग कुनै उपायबाट पनि हामीमा त्यती सुप्रभाव पर्दैन, जती हाम्रो भुलहरूका कुपरिणामलाई देखेर । सम्भव छ, तपाईं यिनै मेरा कायरतालाई बुझ्नुहोस्, तर, त्यही कायरता मेरा लागि शान्ति र सदुद्योगको एक अविरल धारा बन्यो । एक प्राणीको सर्वनाश गरेर आज म अनेकन अभागी कन्याको उद्दार गर्नमा सक्षम भएको छु र यही देखेर मलाई असीम आनन्द भईरहेको छ कि यो सत्प्रेरणा सुमनले नै ममा आफ्नो प्रभाव पारीरहेकी छ ।

मैले आफ्नो कुटीमा बसेर उसलाई कतिपटक गंगा स्नान गरेको देखेको छु र उसको श्रद्धा र धर्मनिष्टा देखेर विस्मित भएको छु । उसको मुखमण्डलमा शुद्ध अन्त:करणको विमल आभा देखिन्छ । उ पहिले एक कुशल ग्रिहिणी थिइ भने अब परम विदुषी हुन् र मलाई विश्वास छ कि एक दिन त्यो नारी समाजको श्रिङ्गार हुनेछिन् ।

कृष्णचन्द्रले पहिले यी वाक्यलाई यसरी सुनिदिए जसरी कुनै चतुर ग्राहक एक व्यापारिको अनुरोधपूर्ण वाक्य सुन्दछ । उ कहिले पनि भुल्दैन कि व्यापारी उसको स्वार्थपूर्ण कुरा सुनाइरहेको छ । तर, कृष्णचन्द्रमाथि बिस्तार बिस्तार उसको कुराले प्रभाव पार्न थालेको थियो । उनलाई लाग्यो कि मैले यो मनुष्यलाई चित्त दुख्ने कटु वाक्य बोलेर यसको मन भाँचेको छु, जो हृदयदेखि आफ्नो भुलमाथि लज्जित छ र जउसको समझदारिको बोझले भासिएको छ । हरे! म कती क्रितघ्न बन्न सकेको? त्यो बिचार मनमा उब्जिएपछि उनको नयन पानी पानी भयो । सरल हृदयको मनिस मैनका तरह जती छिटो पग्लन्छ उती नै छिटो जम्छ पनि ।

साधु

गजाधरले उनको अनुहारमा करुणा भरिएको दृष्टिले हेरेर भने, – यो समय यदि तपाईं कुनै साधुको पाहुना हुनुभयो भने कस्तो होला? प्रात: कालमा म तपाईंको साथमा जान्छु । यो कम्बलमा तपाईंलाई सर्दीले छुदैन ।

कृष्णचन्द्रले नम्रतापूर्वक भने, – कम्बलको आवश्यकता पर्दैन । यस्सै पल्टन्छु ।

गजाधरले भने, – तपाईं सम्झनु होला, कम्बल ओढ्नाले तपाईंलाई कम्बलको दोष लाग्ने छ, तर, यो कम्बल मेरो होइन । मैले यसलाई अतिथि सत्कारका लागि राखेको छु ।

कृष्णचन्द्रले अधिक आपत्ती जनाएनन् । उनलाई सर्दी लागिरहेको थियो । कम्बल ओढेर पल्टेका मात्र थिए, निदाए झैं गरिदिए । उनले पाएको निद्रा शारीरिक थकान मात्र थियो । उनले अनेक तर्कना गर्न थाले, उनी एक झ्यालखानामा थुनिएर मृत्यु शैय्यामा परेको स्वप्न देखे । विमारिका कारण जेल अधिकारीले घ्रिणित भावले हेरेको हुँदा उसँग भनाभन् भएको, उसले भन्दै थियो, – तिम्रो रिहा हुन समय लाग्छ । छिटो हुने छाँट छैन । त्यत्तिकैमा गंगा र उनको पिता दुवै आएर खटियाको नजिकै उभिए । उनको मुख बिक्रित थियो र मुहारको कान्ति हराएको थियो । गंगाले रुदै भनिन् कि तिम्रो कारण हाम्रो यो दुर्दशा भयो । पिताले क्रोधयुक्त आँखा तर्दै भन्न थाले, के हाम्रो जीवनको अन्त्य नै तिम्रो जीवनको लक्ष हो, त्यसो भएर हामीले तिमीलाई जन्म दिएका हौं ? अब यो कालो टीका हाम्रो जीवनको अन्तकालसम्म साथ रहन्छ । तिमीले केवल चार दिनका लागि जीवित रहनाका लागि हामीलाई यो कष्ट दिएका छौ, तर, हामी यही क्षण तेरो प्राण लिन्छौं । त्यती भनेर बन्चरो लिएर उ तर्फ खनिए ।

कृष्णचन्द्रको निद्रा भङ्ग भयो । उसको छाती ढुक्ढुकले भारी भइरहेको थियो । सुत्दै गर्दा उनले भुले, कि, उनी घरबाट के भनेर यात्रामा निस्केका थिए । त्यो स्वप्नले कर्तव्य बोध गरायो । उनले आफुलाई धिक्कार भने । आत्मग्लानीको आगोमा जले । उनले सम्झे कि उनले स्वप्न देखेको नभएर एक आकाशवाणी भएको थियो ।

गजाधरको वयान बिस्तार बिस्तार उनको मानसपटलबाट हराउँदै गयो ।

सुमन चाहे सती होस् अथवा साध्वी, त्यसको वदलामा उसको मुखमा लागेको कालो धब्बा मेटिने छैन । यसका लागि महात्माहरू भन्ने गर्नु हुन्छ कि पापमा सुधार गर्ने ताकत हुन्छ । मलाई त त्यो अवसर कहिले पनि प्राप्त भएन । अब मबाट पाप भएको छ, तर, त्यसको अनुभव भएन । केही छैन, यो सबै इनैको शब्दजाल हो, उनले आफ्नो कायरतालाई शब्दको आडम्बरमा लुकाइदिए । यो मिथ्या हो, पापबाट पाप नै उत्पन्न हुन्छ । यदि पापबाट पुण्य हुने हो भने त आज यो संसारमा कोही पनि पापी रहने नै थिएनन् ।

यो सोचेर उनी बिस्तरामा पँलेटी कसेर बसे । गजाधर पनि अगेनु छेउमै थिए । कृष्णचन्द्र उठेर सुटुक्क गंगातट तर्फ लागे । उनले यो तय गरे कि आज यो वेदनाको अन्त्य गरेरै छोड्छु ।

चन्द्र अस्त भइसकेको थियो । साँझको कुहिरो बाक्लिन्दै थियो । अन्धकारले वृक्ष, पहाड र आकाशमा कुनै फरक परेको थिएन । कृष्णचन्द्र एक लौरोको सहारा हिंडिरहेका थिए, तर दृष्टिले भन्दा धेरै अनुमानको बलमा काम लिनुपरेको थियो । रोडा, ढुङ्गा, झाडी र लता लहराहरूबाट बचेर हिंड्नमा उनी यती तल्लिन थिए कि उनलाई आफ्नो अवस्थाको ध्यान रहेन ।

खोलाको किनारमा पुगेपछि उनलाई केही प्रकाश देखाइदियो । उनी त्यतै तिर वर्लिए । गंगाका लहरहरू आफ्नै तालमा सुसाइरहेका थिए । आकस्मात गजाधारको स्वर सुनियो । कृष्णचन्द्रले चिच्याएर उत्तर दिए, तर, मुखबाट पूरा शब्द निस्केको पनि थिएन, हावाको झोक्कामा हराएर अन्धकारमा लीन हुने दीपकको ज्योति जस्तै गंगाको लहरमा विलय भयो । शोक, लज्जा र चिन्तातप्त हृदयको डाह शीतल जलमा शान्त भयो । गजाधरले केवल यो शब्द सुने, “म यहाँ डुब्दै छु” र फेरि लहरहरूको पैसाचिक क्रिडा-ध्वनी वाहेक अरू केही पनि सुनिएन ।

शोकाकुल गजाधर गंगातटमा धेरै बेरसम्म उभिएर हेरिरह्यो । त्यही शब्द चारै तिरबाट उसले सुन्दथ्यो । नजिकैको पहाड र छेउको गंगातट, त्यहाँ तैरिने लहरहरू र चारै तिर घेरेर बसेका दुर्भेद्य अन्धकार तिनै शब्दहरूले प्रतिध्वनित भइरहेको थियो ।

हरि: ॐ ।।



मल्टिमिडिया ग्यालरी


© Nepali horoscope

Comments

comments

Subscribe to our newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Leave A Reply

Your email address will not be published.